One Maritime Data Standard

100% insight into your supply chain data

The demand for up-to-date and complete information on products and goods is growing, and this is no different in the maritime chain.

One Maritime Data Standard (OMDS) is the new standard for unified recording and electronic exchange of product and trade data for the Dutch maritime sector.

OMDS focuses on reducing supply chain failure costs and increasing quality, speed and efficiency within the maritime industry as a whole.

Key advantages:

De belangrijkste voordelen van OMDS

Technische informatie, afbeeldingen, import- en exportdocumenten, veiligheidsbladen en overige gegevens van onderdelen en artikelen vormen de basis voor calculaties, engineering, inkooptransacties en logistiek binnen de keten.

De dynamische uitwisseling van deze gegevens vindt plaats via het platform van 2BA. Fabrikanten en leveranciers leveren hier hun actuele product- en handelsinformatie op uniforme wijze aan en wisselen deze eenvoudig uit met scheepswerven, co-makers, rederijen en onderhoudsbedrijven. In realtime en via één centraal loket. 

Verhoging van efficiƫntie
Verlaging van kosten
Naleving van wettelijke voorschriften

Savings in the supply chain

Saving money in the supply chain is easier than you would perhaps expect. Implementing a universal data standard allows for the elimination or minimization of unnecessary steps in processing, transport or intermediate storage, thus creating a huge potential for savings.

Extensive collaboration between various partners in the chain is necessary to take advantage of this potential.

Collaboration improves efficiency

Each OMDS partner is responsible for maintaining a high level of data quality. The more companies that join the partnership, the more transparent the data becomes and the greater the savings.

Applying unified data within the chain offers the maritime branch and Dutch manufacturing sector essential advantages and efficiency.

Wijngaarden VeiligGoed about OMDS:

"Our new work process provides data that is more complete and of higher quality, our process costs have decreased and we can support our clients even better in purchasing and logistical processes."

7 VOORDELEN VAN OMDS:

  • Kostenbesparing door schrappen van onnodige processtappen
  • Verbetering van de kwaliteit van gegevens
  • Verkleining van faalkosten
  • Eenduidige productcodering met ETIM-classificatie
  • Vereenvoudiging van administratie
  • Snelle uitwisseling van logistieke gegevens
  • Flexibiliteit bij verandering in wet- en regelgeving

Interesse in OMDS?

Meer weten over wat OMDS voor u kan betekenen en hoe het werkt? Meld u aan via het contactformulier. Een medewerker van 2BA neemt contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Tijdens het gesprek komen alle mogelijkheden van OMDS, 2BA en het platform aan bod. Natuurlijk krijgt u als leverancier informatie over een mogelijk traject om uw waardevolle data te delen met uw (potentiële) afnemers via het 2BA-dataplatform.

Bent u afnemer of materiaalverwerker? We laten u graag zien op welke manier u razendsnel de beschikking krijgt over de product- en handelsinformatie van meer dan 26 miljoen trade items.