Je kunt er niet meer omheen: het Maritiem Masterplan heeft de maritieme branche aardig opgeschud. Het ambitieuze plan, met een investering van enkele honderden miljoen euro’s, heeft tot doel de Nederlandse maritieme sector een krachtige innovatie-impuls te geven. Een belangrijke pijler onder dit plan is digitalisering.
OMDS had het genoegen in gesprek te gaan met Geert Schouten, directeur van Shipbuilder en bovendien lid van het Platform Dutch Naval Design en de Innovatiecommissie van Netherlands Maritime Technology, en te praten over de impact van digitalisering binnen de sector.
Shipbuilder is een revolutionaire speler in de maritieme sector. Het innovatieve IT-bedrijf heeft het intelligente online Shipbuilder-softwareplatform ontwikkeld, dat alle projectgegevens integreert. Dit stelt gebruikers in staat om alles wat met schepen te maken heeft, gemakkelijk en in één keer te specificeren, ontwerpen, bouwen en onderhouden.
Geert: ‘Wat Shipbuilder uniek maakt in de maritieme sector, is onze geïntegreerde aanpak van noodzakelijke gegevens. We zijn een kennisintensief bedrijf en beschikken over een schat aan expertise over het transformeren, versnellen en optimaliseren van bedrijfsprocessen. Vroeger werkten we met papieren documenten, later schakelden we over op pdf, maar dat zijn in wezen dezelfde methoden. Dit is niet langer levensvatbaar in de huidige snel veranderende wereld.
Je moet overstappen naar een manier van werken die wordt gedreven door data en kennis. Bij Shipbuilder lopen we voorop op het gebied van gegevensbeheer. We maken gebruik van geavanceerde IT-technieken om een optimale en gestructureerde aanpak in de maritieme industrie te realiseren.’
Door het gebruik van een database die gedurende de hele levenscyclus van een maritiem project relevant is, elimineert Shipbuilder het overmatig gebruik van e-mails en de noodzaak om afzonderlijke bestanden te doorzoeken. Het ervaren team van Shipbuilder, met meer dan 25 jaar praktijkervaring in de maritieme industrie, heeft hierdoor een heldere visie op de toekomst van de sector.
De Shipbuilder-software maakt realtime gebruik van de maritieme datavelden in het platform van 2BA. Hiermee was Shipbuilder de eerste maritieme softwareleverancier die in samenwerking met 2BA bedrijven in staat stelt om op basis van de One Maritime Data Standard productinformatie in hun projecten te integreren.
Het doel van Shipbuilder is de maritieme sector een innovatieve impuls te geven, waardoor maritieme engineers tijd over krijgen om te doen waar ze écht goed in zijn. Met deze aanpak wil Shipbuilder de continuïteit en winstgevendheid van de maritieme sector bevorderen.
‘Mensen zijn fantastisch, maar ze maken fouten zonder dat ze dat willen en vormen daardoor een risico’, aldus Geert.
Echter het handmatig invoeren van producten en productspecificaties voor en tijdens de bouw van schepen, jachten en superjachten kost maritieme bedrijven duizenden kostbare uren aan monotoon werk.
‘Wij als mensen zijn niet geboren om systematisch duizenden items na te lopen en ervoor te zorgen dat alles klopt. Dit is een taak die je perfect door software kunt laten doen. Denk aan de eisen in de bouw van een schip, deze zijn vaak functioneel. Er moet bijvoorbeeld ‘een motor’ in. Soms wordt daar al een merk en type aan gekoppeld. Zodra het merk en het type hoofdmotor bekend zijn, kan de software aan de slag. Het is zonde om engineers hun tijd te laten verspillen aan het zoeken naar alle details van die motor; routineklussen kunnen worden overgelaten aan software. Waar het gaat om beoordeling, daar kunnen mensen hun meerwaarde laten zien. Hun werk wordt interessanter en de tijd die ze moeten besteden aan zoekwerk aanzienlijk teruggebracht.’
Het hele proces kan volgens het Shipbuilder-team dus anders, beter en vooral sneller verlopen. Dankzij de samenwerking met 2BA en OMDS wordt het tijdrovende en kostbare handmatige zoek- en invoerwerk van producten aanzienlijk verminderd. De oplossing die Shipbuilder biedt omvat een samenwerking met 2BA en het portaal voor maritieme productgegevens. ‘Dankzij de One Maritime Data Standard kunnen onze klanten nu door de catalogi van steeds meer maritieme toeleveranciers zoeken. Dit biedt tal van verrassende voordelen!’, aldus Geert.
Geert legt uit: ‘Als we bij een klant van start gaan, onderzoeken we eerst de huidige situatie van de klant. Waar staat deze met alle datastromen en bedrijfsprocessen. Omdat elke klant een uniek startpunt heeft, bestaat er geen standaardprocedure. De verschillen tussen bedrijven zijn enorm en we hebben dus geen ‘one fits all’-antwoord. Onze software biedt een volledige begeleiding bij maritieme projecten, van het allereerste begin tot aan de afronding. Door het integreren van het 2BA-portaal binnen onze software wordt de doorlooptijd van maritieme projecten aanzienlijk verkort, omdat een groot deel van het tijdrovende handmatige zoek- en invoerproces van producten en bijbehorende specificaties wordt overgeslagen.’
Met andere woorden, de informatie uit de 2BA-database kan gemakkelijk met slechts één muisklik aan het project worden toegevoegd. De digitale catalogi van de leveranciers zijn gebaseerd op de maritieme datavelden van OMDS. Deze zijn steeds vaker te vinden in de database van 2BA en daardoor hebben bedrijven direct toegang tot beschikbare producten die aan hun eisen en zoekcriteria voldoen. Dit stelt hen in staat producten direct met elkaar te vergelijken.’
De maritieme sector kent lange cycli; projecten kunnen looptijden hebben van vijf tot tien jaar en gaan gepaard met vele miljoenen euro's aan investeringen. Zelfs ogenschijnlijk kleine fouten kunnen in de praktijk enorme kosten met zich meebrengen.
Het team van Shipbuilder stuit vaak op maritieme bedrijven die werken met verouderde productspecificaties of zelfs producten gebruiken die niet langer op de markt verkrijgbaar zijn.
Geert benadrukt: ‘In deze branche kun je je die fouten en risico’s niet permitteren. Je moet dus zorgen dat je op een kwalitatief hoogwaardig niveau werkt, zodat je deze risico's effectief beheerst. De complexiteit is enorm en niet elk risico is eenvoudig te meten. Ware kennis is dan ook van onschatbare waarde.’
Dankzij het feit dat maritieme toeleveranciers zelf de gegevens binnen de 2BA-datapool volgens de OMDS-standaard bijhouden, hebben scheepswerven de zekerheid dat ze altijd met correcte en actuele informatie werken. Hierdoor wordt voorkomen dat teams halverwege een project ontdekken dat ze met verouderde data werken en daardoor terug moeten naar de tekentafel.
Volgens Geert is het belangrijk om alle kennis die er is in de maritieme sector daadwerkelijk in de praktijk toe te passen: ‘We praten vaak over nieuwe ontwikkelingen, innovaties en technologieën, variërend van digital twinning tot autonoom varen. Ook hebben we het over cyclische en digitale innovatieprocessen en modulaire, geïntegreerde klimaatneutrale energiesystemen. Allemaal boeiende onderwerpen waar ik graag veel aandacht aan besteed. Maar het is belangrijk om te realiseren dat we deze onderwerpen alleen succesvol kunnen integreren in onze sector als we er daadwerkelijk mee aan de slag gaan.’
Hoe doe je dat als je een maritiem bedrijf van kleinere omvang bent. Je wilt waarschijnlijk je bedrijfsprocessen aanpassen, ziet dat je mee moet in de stroom, maar je beschikt mogelijk niet over de middelen of capaciteit om ineens over te stappen op een groot nieuw systeem.
Geert: ‘Het is begrijpelijk dat voor kleinere maritieme bedrijven een plotselinge overstap naar een nieuw softwaresysteem uitdagend kan zijn. Via het Maritiem Masterplan, de Innovatiecommissie en initiatieven zoals Datawerf bieden we een klankbord. Aanhaken is laagdrempelig, maar niet vrijblijvend, want stilstand is achteruitgang. Gelukkig worden veel praktische oplossingen aangereikt die bedrijven van elke omvang kunnen oppakken en omzetten in concrete acties.
Bovendien is de Shipbuilder-software niet alleen geschikt voor grote spelers. Het systeem draait bijvoorbeeld soepel bij een klant van ons met slechts vijf medewerkers en een vloot van achttien schepen. Het gestructureerd bijhouden van gegevens van deze schepen biedt een waardevol hulpmiddel. Het maakt de complexiteit beheersbaar en zorgt voor eenvoud in de uitvoering.’
Bij het ontwerpen van de Shipbuilder-software heeft het team van Geert geput uit eigen praktijkervaring, daarbij enorm gekeken naar de elektrotechnische installatiesector en ETIM-classificatie. ‘De theorie die erachter zit is identiek aan die waarop Shipbuilder is gebaseerd. Dit betekent dat we met een dergelijke standaard technisch gezien gemakkelijk kunnen integreren met andere systemen die dezelfde standaard hanteren.
Om innovatieve ideeën daadwerkelijk te realiseren, moeten we nu aan de slag. Het is een algemene tendens om alle details tot in de kleinste puntjes uit te werken. Uit mijn ervaring weet ik dat wat op papier staat niet altijd naadloos aansluit op de praktijk. Vooral bij nieuwe en relatief onbekende onderwerpen is het vaak nodig om terug te gaan naar de basis. Door tegelijkertijd actief in de praktijk te experimenteren met deze nieuwe ideeën, ontdekken we wat wel en niet.’