“23 jaar geleden ontstond het idee om de administratie van het onderhoud voor vissers te automatiseren. Na mijn loopbaan op zee zat ik zelf in het scheepvaartonderwijs, scheepswerktuigkunde en meer, maar ik zag de mogelijkheden. Vroeger ging alles op papier of werden zaken niet volledig bijgehouden. Uit onze eerste activiteiten is ons softwarepakket Marad gegroeid. Marad staat voor Maritime Administration. Na oprichting van ons familiebedrijf in 1999 hebben we het in het begin rustig aan gedaan. We groeiden langzaam binnen de visserijsector en kregen op een bepaald moment ook een klant uit de koopvaardij, een rederij van Urk. En toen ging het ineens heel snel. Binnen een jaar of acht later kwamen daar klanten bij als Rijkswaterstaat en Boskalis en groeiden we ook internationaal.
Onze software wordt onder andere gebruikt voor het beheren van administratieve processen aan boord van schepen en rederijkantoren. Een deel van ons ontwikkelwerk outsourcen we inmiddels in Roemenië waar een team van 14 Fte werkzaam voor ons is. We hebben de software steeds verder ontwikkeld. Van desktopapplicaties naar webapplicaties en mobiele mogelijkheden. Inmiddels bedienen we zo’n drieënhalf duizend schepen en doen we zaken in meer dan 60 landen. Het belangrijkst is om op het juiste moment, het juiste product met de juiste mensen en de juiste inzet te hebben.”
“De koppeling die we nu ontwikkelen met het platform van 2BA en OMDS, komt deels vanuit de vraag van onze klanten. Daarom zijn we de samenwerking gestart met 2BA dat de OMDS-standaard faciliteert. We hebben in Marad van oudsher een module met een database voor een rederij of een schip met daarin alle onderdelen en artikelen die daarvoor nodig zijn. Het is voor geen enkele rederij en voor geen enkele gebruiker van ons systeem corebusiness om zelf een database vol met artikelen te bouwen en deze vervolgens ook zelf te moeten onderhouden. Dit is een enorm probleem. Nu hebben we een nieuwe bestelmodule met een wizard voor 2BA ontwikkeld en aan Marad gekoppeld.
We maken ons pakket zo dat alles is gestroomlijnd, inclusief de functionaliteit en zogenaamde ‘mandatory fields’ enzovoort. We kunnen voor de klant echter niet zelf bepalen welk artikelbestand zij exact nodig hebben. Dat is afhankelijk van het type schip. Er zijn ontelbaar veel parameters. Onze klanten wezen ons op de grote uniforme database van 2BA en gaven aan ‘het zou toch mooi zijn wanneer Marad ook in die grote 2BA-database kan kijken”.
“Jazeker, om erachter te komen, wat die database behelst, hoe die werkt en hoe die wordt onderhouden. We hebben nagedacht over een systeem waarbij we twee API’s gebruiken, die van Marad en die van 2BA, zodat we in de uniforme database van 2BA kunnen kijken en daaruit zaken in Marad kunnen zetten.
Het eerste concept is klaar. Daar zijn we mee aan het testen zodat we feedback kunnen verzamelen. De mogelijkheid is nu dat een gebruiker van Marad toegang kan vragen tot 2BA op basis van een abonnement met gebruikersnaam en wachtwoord. Die instellingen voer je eenmalig in Marad in en zo krijg je voortaan op eenvoudige manier inzichtelijk wat je voorheen handmatig moest intikken. We zijn de wijze van presenteren van alle informatie momenteel nog aan het finetunen. Het échte voordeel is niet zozeer voor MaraSoft, maar voor de gebruikers van onze software. Ik denk dat er enorm veel mogelijk is. We willen uiteraard dat onze klanten voor de beste optie, de onze, kiezen.”
“We hebben maar een ding voor ogen en dat is onze klant. We bieden Marad op basis van SaaS. De software wordt niet eenmalig verkocht maar voor een jaarlijks bedrag voor gebruik, service en updates aangeboden. We willen onze klanten ontzorgen en bieden daarom deze uitgebreide extra functionaliteit aan. De tevredenheid van onze klanten neemt toe, wanneer we hen de mogelijkheid bieden om via onze software in de 2BA-database te kijken. Zo waarborgen we ook ons eigen product en onze eigen markt.”
“Jazeker, technisch gebeurt er op de achtergrond van alles, zeker als ik kijk naar de huidige functionaliteit van de webapplicatie in de bestelmodule. Je ziet nu nog als het ware een formulier waarin je aangeeft wat je wilt bestellen. Hier komt een icoon van 2BA. Als je daarop klikt, hoef je niets meer in te typen maar alleen te kiezen wat je wilt aanvragen. Simpeler kan gewoon niet. We zijn er nog niet helemaal, maar we zijn hard bezig om alles verder te stroomlijnen. Als ik dat nu zie, dan ben ik daar erg tevreden mee.”
“We maken zelf bepaalde kosten voor ons lidmaatschap bij 2BA en uiteraard zitten er ook aardig wat uren ontwikkeltijd van onze kant in. Binnen de inkoopmodule zal een fee per schip gaan gelden. Dit komt overeen met wat de softwarepartners voor de installatiewereld doen in hun ERP-software.”
“Onze developers werken hard aan de nieuwe inkoopmodule, we zijn hard aan het werk om alles uit te kristalliseren. In de eerste helft van 2023 gaan we releasen. Neemt niet weg dat onze klant natuurlijk zelf ook een afspraak moet maken met 2BA, zodat zij voortaan toegang krijgen tot de database. Wat ons betreft zijn we er bijna klaar voor. We verwachten nog wat feedback van de gebruikers over de manier van presenteren van alle data, gekoppelde productbladen, afbeeldingen enz. Straks is het makkelijk een aanvraag te vullen met producten waarvan de informatie altijd up-to-date is.